28 Haziran 2014 Cumartesi

GSRAY Nike ile uzun süreli bir sponsorluk anlaşması imzaladı - Tacirler ile olan sponsorluk anlaşması iptal edildi

Galatasaray Sportif A.Ş. 26 Haziran tarihli bildiriminde sponsorluk konusundaki iki gelişmeyi birden bildirdi;


Alttaki bildirimde Tacirler Menkul Kıymetler A.Ş. ile imzalanan reklam ve sponsorluk sözleşmesinin iptal edildiği açıklanmış. Tacirler'le yapılan anlaşmaya göre 2013-2014 sezonunun 2.yarısı için 350 bin TL, sonraki 4 sezon için de her sezon 3,2 milyon TL ödeneceği açıklanmıştı. Tacirler şirketi anlaşmayı sözleşmede bulunan bir haktan dolayı iptal etmişse, yapılan eski sözleşmenin bu planla hazırlandığı düşünebilinir. Çünkü ilk 6 ay için ödeme düşük tutulurken gelecek sezonlar için vaad edilen miktar bir hayli yüksek. Bir sezon için sponsorluk bedeli 3,2 milyon TL ise, bu tutar 6 ay için en azından 1,5 milyon TL civarında olmalıydı. Sponsorlukların ilk aylar ve yıllarda daha değerli olduğu (isim tanıtma) hesap edilirse istenilen rakam daha yüksek olabilirdi. Ama Tacirler şirketi ilk 6 ay için 'sadece' 350 bin TL ödeyerek ve gelecek yıllardaki ödemeleri yüksek tutarak Galatasaray yönetimini yanıltmış olabilir. Bu tabii ki sadece bir tahmin. Fakat Tacirler şirketi 6 ay sonra gelen sözleşme iptalini en baştan beri planlamış ise, Galatasaray yönetimi toplamda yüksek gelir getirecek bir sponsorluk anlaşması imzaladıklarını düşünerek dikkatsiz davranmış olabilir. Tabii ben de gelişmeleri yanlış yorumluyor olabilirim.. Karar size kalmış.

Diğer bildirimdeki haber ise Nike ile olan mevcut sözleşmenin alışılmamış şekilde uzun süreli bir anlaşmaya çevirilmiş olması. Daha önceki anlaşma 2011-2012 sezonundan itibaren 5 sezonu kapsıyordu ve 23,1 milyon euro değerindeydi. Yani yıllık getirisi 4,62 milyon euroydu. Şimdi ise Nike ile olan sözleşme 70,75 milyon euro karşılığında 2023-2024 sezon sonuna kadar uzatılmış. Eski sözleşmenin sona ermesine 2 sezon kaldığı hesap edilirse (4,62*2), bugünden itibaren 2023-2024 sezon sonuna kadar (9,24 milyon euro artı 70,75 milyon euro) toplamda yaklaşık 80 milyon euroya anlaşılmış oluyor. Bu süre 10 sezona denk geliyor, buna göre bu anlaşmanın yıllık getirisi (ortalama) 8 milyon euro olmuş oluyor.

Toplamda 13 yıl aynı sponsorla çalışmak, ki bu sponsor uluslararası düzeyde önemli bir markaysa, şirket prestiji açısından çok olumlu bir gelişme. Özellikle basketbol ve voleybolda şahit olduğumuz, her yıl yeni bir ana sponsor ile yarışa başlamak Galatasaray'ın marka kalitesine yakışan bir durum değil. Bildirimde bu paranın belirli bir bölümünün avans olarak alınacağı belirtilmiş. Eğer bu avans mevcut kredi, borç ve dolasıyla faiz yükünden kurtulmak, UEFA'yla üzerinde mutabık kalınan anlaşmaya uyum sağlamak için kullanılacaksa iyi bir finansman modeli olur. Ancak avans, günü kurtarmak adına transfer, giderlerde belirki bir oranda kesinti yapılmadan nakit akışının finansmanını sağlamak için kullanılırsa UEFA kriterlerine 2 sezon içinde uyum sağlamak bir hayli zorlaşacak, belki imkansız hale gelecektir. Bu durumda mevcut yönetim hem geleceğin gelirlerini bugünden harcamış, hem de bir sonraki yönetime FFP kriterlerine uyum sağlanamayacağı için Avrupadan men cezası bırakmış olur. Bu yüzden yönetimin bu ve gelecek sponsorluk gelirlerini sorumlu bir şekilde kullanması gerekiyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder